3 manieren om te reageren zodat je weer in een groep wordt opgenomen

Als ik vertel hoe mijn bedrijf is ontstaan. dan verandert na mijn antwoord meteen de energie. 

Het raakt mensen en de meeste mensen willen dan het liefst bij mij weg. Omdat het ze raakt in hun eigen leven dat ik ons zoontje ben verloren. Het is een natuurlijke reactie van ons brein. 

Als jij vertelt wat jou overkomen is of als je in een groep terecht komt die weet wat jou is overkomen, volgt een zelfde reactie. 

Of je wordt als fluweel behandeld. En daar bedoel ik dit mee:

  • je wordt overgeslagen, omdat mensen geloven dat het pijn doet om een mededeling te horen te krijgen. Voorbeeld is wel dat een van mijn klanten die geen kinderen kan krijgen steeds werd overgeslagen als iemand ging vertellen dat ze net zwanger was. De mededeling kreeg ze dan via via te horen.
  • de opmerking: vraag haar maar niet mee naar die bijeenkomst, ik denk dat dat te zwaar voor haar is. ‘Oh wij dachten dat je hier nog niet aan toe was.’
  • mensen die sowieso niet bij je binnen komen of met je gaan praten omdat ze dat te zwaar voor jou en zichzelf vinden.

Waar jouw omgeving gelooft dat ze op die manier voor jou zorgen. Word je juist buitengesloten. Je bent niet meer een volwaardig lid van de groep. Je hoort er wel bij, maar hoort niet meer alles. Je hoort er wel bij, maar niet echt. Je wordt letterlijk niet meer opgenomen in de groep. Altijd met een positieve intentie, helaas met een averechts effect.

De effecten hiervan zijn best groot:

  • jij gaat harder werken om gezien te worden
  • je trekt je terug, doet je ding. Maar echt plezier heb je daar niet meer in.
  • je staat als aan de grond genageld, weet niet wat te zeggen
  • je moet lullen als brugman om te vertellen dat je de woorden wel aankan, want de persoon die jou omzeilt gelooft het niet

Hierdoor voel je je steeds minder op je plek. 

Dat kan anders. Heel anders. En communicatie is hier de sleutel. 

Deze communicatie is heel simpel. De woorden heb je hier nog niet voor dus krijg je die van mij cadeau. 

Deze manier van communiceren gaat altijd op basis van je lijf. Daarvoor is het handig dat je weet dat ons lijf drie manieren kent om te overleven.

  1. vechten (soms letterlijk het gevecht aangaan. Boos worden. Geirriteerd raken. Hard werken is hier ook een voorbeeld van. Zeker als je dat doet om weer in de groep te horen.)
  2. vluchten (je gaat iets uit de weg. Bijvoorbeeld de confrontatie. Je lijf wil letterlijk de ruimte uit. Meestal doe je dit niet omdat je gelooft dat dat onbeschoft is. Daarmee luister je niet naar jezelf. En dat vreet energie.)
  3. bevriezen (Je weet geen woorden te vinden voor dat wat gaande is. Sommige momenten sta je letterlijk aan de grond genageld.)

Alle reacties zijn heel natuurlijk en overkomt de mensen met wie jij in gesprek bent ook. 

Ik geef je een paar reacties die je kunt gebruiken:

Vechten:

Lieve (naam), ik heb gemerkt dat jij om mij te ontlasten achter mijn rug om communiceert. Ik word hier best boos over en het effect daarvan is dat ik met jou de confrontatie aan wil gaan. Wil je alstublieft vanaf nu weer met mij communiceren over dat waar ik voor verantwoordelijk ben? 

Vluchten:

Lieve (naam), ik heb via via gehoord dat…..… Het effect van het mij niet vertellen is dat ik hier weg wil. Ik had het heel fijn gevonden als je mij juist had verteld dat..… wil je mij meenemen in jouw verhaal?

Bevriezen:

Lieve (naam), jouw woorden/houding/stemgeluid hebben op mij het effect dat ik nu even geen woorden heb. Ik wil heel graag reageren en kom erop terug.

Deze manier van communiceren vraagt van jou opmerkzaamheid. Check eerst je lijf wat die wil en ga daarna op zoek naar de meest fijne woorden. Er zit nooit een waardeoordeel in jouw woorden. Alleen een constatering op basis van jouw lijf. Het effect en de vraag wat je WEL graag wil. Met die vraag neem je jouw gesprekspartner mee. Zodat je weer in verbinding komt. 

Doe je dit vaker, dan word je zeker weten weer in de groep opgenomen.

In het begin zal dit heel raar communiceren zijn. Het is wennen. Hou je dit vol, kun je dit op alles en iedereen toepassen. Krijg je meer en meer zelfvertrouwen en daarmee de regie zelf weer in handen. 

Wat ik hierboven beschreven heb, is een vorm van ongevraagd advies. Wil je de andere 3 vormen van ongevraagd advies leren herkennen, daarvoor communIcatietools ontvangen en er zelf mee aan de slag, klik dan hier voor mijn online training ‘kies jezelf stop ongevraagd advies’. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *