dit moet je weten voor je iets wilt veranderen

Dit moet je weten voor je iets wilt veranderen:

Dit  WAS mijn strategie (do not try this at home)

Want ik deed maar wat 🙈 Ik ging gewoon aan de slag. Zonder voorbereiding. Ik zag iets, wilde dat en deed het. Op pure wilskracht hield ik dat dan vol. Waardoor ik op woensdag al uitkeek naar het weekend. Gesloopt was ik dan.

De kans is groot dat je dit toch hetzelfde doet. Soms heb je hiermee succes, veel vaker niet. 

Om met succes  te veranderen is het handig deze dingen te weten:

  1. Ontdek je overlevingsstrategie:

Wat ik vergat, simpel omdat ik niet wist dat het bestond, was mijn overlevingsstrategie. Hard werken om gezien te worden. Voor anderen klaar staan nog voor ze om hulp vroegen en daarmee mezelf vergeten. 

Ik wist niet dat dit een overlevingsstragie wordt genoemd en helemaal niet dat het anders kon. Dat ik mag wachten tot iemand om hulp vraagt. Dat het dan fijner is om mijn hulp te ontvangen en dat ik dan ook meteen de meest fijne hulp geef. Omdat het dan duidelijker is wat iemand anders nodig heeft. 

 Er zijn veel verschillende overlevingsstrategieën.

*Je terugtrekken ten koste van je zelf is er ook een.

*Of over enthousiast aanwezig zijn.

*Iets perfect willen doen.

*Geen ja of nee durven zeggen.

Als je jouw overlevingsstrategie weet, weet waar die vandaan komt, dan kun je direct nieuwe keuzes maken. Zodat je meer tijd over houdt voor jezelf. Je dingen doet die bij je passen en vooral een veel meer ontspannen leven leeft. 

 

2. Weet wat je denkt:

Jouw gedachten hebben heel veel invloed in hoe jij de dingen doet die je doet. 

Hoe je iets doet, doe je alles. 

Zo ontdekte ik dat als ik hard ging werken (mijn overlevingsstrategie) om mijn gezin zo goed mogelijk te laten functioneren, ik mijn eigen rouwproces vergat.

 Ik ontdekte dat doordat ik vooral bezig was met hoe de kinderen een zo normaal mogelijk leven zouden kunnen leven. Een grote wens van hun. Met alle gevolgen van dien. Want ik was weer aan het zorgen. Zonder dat er echt iets aan de hand was. Ik stond al op school en bij de sport voor er ook maar iets gaande was.

Ik koos toen anders. Ik besloot dat ik thuis zou blijven tot ik en de kinderen goed genoeg functioneerden. Dit kostte mij wel bijzondere gesprekken met de bedrijfsarts die mij al veel eerder aan het werk zag gaan. Of wilde gaan. Of moest ☺️.

Mijn gedachten hierbij waren deze:

  • Ben ik wel goed genoeg om tegen de bedrijfsarts in te gaan?
  • Wie denk ik wel niet dat ik ben?
  • Wat denkt de bedrijfsarts over mij?
  • Wat zullen mijn collega’s over mij denken en roddelen?

Door deze gedachten te hebben, voelde ik dat de bedrijfsarts grip op mij kreeg. En precies de grip die ik niet wilde. Namelijk dat ik al vroeg in mijn rouwproces aan het werk moest. 

Ik voelde mij daar niet klaar voor en heb in het volgende gesprek al mijn gedachten aan de kant gezet en besproken wat IK wilde. Wat IK geloofde en waar mijn gezin baat bij had. 

Met groot positief resultaat. Ik weet nog dat de bedrijfsarts toen veel respect toonde voor mij en ik twee maanden niet terug hoefde te komen. Wow, wat gaf dat een rust! Ik kon bezig zijn met mezelf en mijn gezin ipv mijn werk. 

Gedachten worden nog zo vaak onderschat. Wat wil JIJ? Heb je dat al eens op papier gezet? Werkt zo goed. Als je daar acties bij zet die je kunt doen om jouw wens daadwerkelijk te vervullen.

 

3. Welke overtuigingen heb je en zijn je overtuigingen van jezelf of iemand anders?

Dit is zo leuk om mee te werken. Want iedereen heeft overtuigingen. Positieve en negatieve.

Vaak ben je daarvan niet eens bewust. Ik neem als voorbeeld het onderwerp geld en de spreekwoorden over geld.

  • geld maakt niet gelukkig
  • er staat geen geldboom in de tuin
  • geld stinkt

Welke herken je het meest? Is die overtuiging wel waar en van wie heb je dat meegekregen? 

Overtuigingen krijg je in je opvoeding en ervaringen mee. En liggen op iedere hoek van de straat. Je leest iets, neemt het in je op en voor je het weet leef je de overtuiging. Uitdrukkingen in folders, gesprekken onderling, de stempels of diagnose, het zijn allemaal overtuigingen die je heel snel kunt zien en voelen als waar. Maar klopt dat wel?

Een voorbeeld uit mijn privesituatie:

Ik vergeet nooit dat een leerkracht over mijn kind zei: hij is verveldend dus doe hem maar naar rouwtherapie. 

Ik stond met mijn mond vol tanden. Het was nog geen twee maanden geleden dat zijn broertje overleed. Er was iets gebeurd in de klas. Ik werd gebeld: Mevrouw uw zoon is vervelend. Hij vraagt aandacht. Ik weet wel een goede rouwtherapeut voor uw kind. 

Het leek alsof ik geen adem meer kon halen. Mijn hoofd spatte bijna uit elkaar van woede. (vecht nooit met een vrouw van wie haar kind net is overleden, dat win je niet. Die is als een pitbull voor haar andere kinderen.)

‘Vertel mij één reden waarom dit gaat om rouw? Wat maakt dat U dit direct koppelt aan de dood? En wat maakt dat u vindt dat de therapeut die U kent, voor MIJN kind geschikt is?’ Hihi voel je de energie? 

Daar ontdekte ik dat wat je van huis uit hebt meegekregen, ook gevolgen heeft voor hoe je in je werk met een ander omgaat. Ik ontdekte vooral de negatieve gevolgen. Want wat deze leerkracht voelde, was pijn. Om gemis van een eigen dierbare. Er dat gemis was weg gestopt. Kwam juist naar boven door te werken met mijn zoon. lees ook 3 manieren om te reageren

Het is zo helpend om je opvoeding en ervaringen van vroeger eens langs te gaan.

  • Wil je nog wel geloven in waar je in gelooft?
  • Wil je steeds dezelfde ervaringen door dat wat je gelooft?
  • Wil je hetzelfde blijven voelen? (meestal afwijzing, niet begrepen worden, niet gezien worden)

Dat kan anders. Er zijn 9 redenen waardoor je nog niet aan het veranderen bent of gelooft dat je verandert, maar het nog niet helemaal lukt. 

Deze worden vaak besproken in mijn gesprekken en zijn opgenomen in mijn ebook.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *