11 dingen die je moet weten over rouw, zodat je krachtiger uit die periode komt

11 dingen die je moet weten als je rouwt, zodat je krachtiger uit die periode komt:

 

Mijn eerste jaar in mijn rouwproces was voor mij pijnlijk, een shock, maar zeker ook heel waardevol.  De pijn en de shock die zullen worden herkend door veel lezers van dit blog. Maar de waarde van zo’n periode, die wordt niet altijd ervaren en zeker wel onderschat. 

Ik leerde juist tijdens die periode veel over het leven. Dingen die ik ervoor niet wist. Wel graag had geweten. Want als ik dit had geweten, was mijn leven heel anders gegaan.

Gek genoeg herkende ik de dingen wel. Van eerdere gebeurtenissen in mijn leven, zoals het overlijden van familieleden, maar ook huisdieren. Of ruzies in de klas en het struikelen op straat. Ik wist ze toen alleen nog niet te benoemen. En zeker niet te plaatsen.

Er was 1 ding dat ik echt heel goed heb gedaan in dat jaar. En dat is onderzoeken naar waar toch het gedrag van de mens vandaan komt. 

Onderzoeken deed ik tot 2011 nooit. Ik deed wat mij werd opgedragen. Bedacht niet eens dat ik er zelf ook een mening over mocht hebben, een fijn gevoel bij wat ik doe of het aangeven van een grens. Ik hield vol. 

Ik ging, net als jij, volledig aan mijn eigen lijf, ideeën en verlangens voorbij. Doe maar gewoon dan doe je gek genoeg. Zo heerlijk Hollands. 

Door te onderzoeken, door nieuwsgierig te zijn, door te puzzelen met woorden, gedachten en overtuigingen, werd ik opmerkzaam.

 

De volgende 11 dingen wil ik heel graag met je delen en zijn wat mij betreft wel de belangrijkste om te weten als je krachtiger uit jouw situatie wil komen dan je er in ging: 

  1. Het maakt niet uit wat en hoe je iets doet, mensen vinden iets van je. Negatief en positief. Wat je onthoud, is het negatieve. Heel simpel, omdat ons brein zo is opgebouwd. Is niet fijn als je een periode van verminder weerstand moet ervaren. Wat er dan juist uitkomt, is weerstand. Terugtrekgedrag of je laat mensen maar praten en weet niet wat terug te zeggen. Die drie reacties (vechten, vluchten of bevriezen) blijken onze basis reacties te zijn. Wist ik veel. Sinds ik dit weet, kan ik hierover praten. Feedback geven. 

  2. Kinderen willen graag alles gewoon. Die willen niet apart of zielig gevonden worden. Zijn er kinderen in het gezin die moeten meemaken wat jij meemaakt, weet dan dat zij graag gewoon naar school willen. Sporten en afspreken met vrienden. Pas al de basisbehoeften zoals eten, drinken, afspreken met andere kinderen niet meer wordt gedaan of terugloopt, is hulp nodig. Of bij het tegenovergestelde. Veelvuldig afspreken met kinderen om het huis uit te zijn, of emotie eten zijn ook signalen dat er iets niet klopt. Kinderen zijn onze spiegels. Zij doen waar wij tegenop zien. Doorgaan als het zwaar is. Je mag met je kinderen mee. Ik bedoel niet naar school, maar wel in het gewoon doorgaan. Het is niet verplicht om veel pijn te voelen. 
  3. Kinderen zijn heel flexibel en veerkrachtig. Wij volwassenen vinden het lastig om kinderen door te zien gaan. Gaan dan extra prikken omdat we twijfelen of ze niet moeten huilen. Wij vinden het zwaar om kinderen te zien als ze pijn hebben. Dat willen we het liefst wegnemen of voorkomen. Pijn heeft een functie. Namelijk dat je wel om hulp moet vragen, dat je je shit in de ogen aankijkt en dat je daarmee niet rond blijft lopen. Leer van de kinderen. 
  4. Aangeven wat je nodig hebt, kan moeilijk zijn. Als je niet hebt geleerd wat hulpvragen is. Als je perfectionistisch bent of wil zijn. Als je graag de dingen alleen doet, kan hulpvragen moeilijk zijn. Toch is hulp vragen een van de meest helpende dingen. Met de juiste hulp ga je fijner en soms ook sneller door een zware periode heen. Onthoud dit ook voor als het leven weer makkelijker gaat. Hulp vragen kan en mag altijd! Je hoeft niet eerst heel veel pijn te voelen om hulp te vragen. Vraag ook mijn gratis e-book aan. Daarin staat beschreven waarom je niet vraagt. Via deze link.
  5. Mensen ontwijken je pijn niet, omdat ze bang voor je zijn of je gek vinden. Nee, ze zijn bang om jou nog meer pijn te doen dan je al hebt. In zekere zijn geloven ze dat ze voor jou zorgen door niet met je te spreken. Het is aan ons om dat ijs te breken. Ik snap je wel dat je dat niet wilt. Dat dat energie kost en dat je gelooft dat je gek gevonden wordt, dat maak je er zelf van. En is niet nodig. Ik snap je echt. Hier heb ik veel onderzoek naar gedaan. Ik heb mensen gevraagd waarom ze mij ontweken. Mensen willen voor je zorgen en doen dat door juist de namen van overledenen niet te noemen. Door je niet te belasten met een zwangerschap als je geen kinderen kunt krijgen. Door juist niet over je scheiding te vragen. Wat ze niet weten, is dat ze het per ongeluk nog zwaarder maken voor je. Breek dat ijs! Stel vragen. Open vragen. En blijf vragen stellen aan mensen als het goed met je gaat.
  6. Leuke dingen doen, zijn hoognodig om het andere aan te kunnen. Een balans hierin is fijn. Ook hier geldt, als jij leuke dingen gaat doen tijdens een burn-out, scheiding en/of rouwperiode, vinden mensen iets van je. Tot hun iets vergelijkbaars overkomt en dan snappen ze je. Mensen geloven wel dat ze je snappen en jij hebt hierover te delen om begrepen te worden. 
  7. Rouw, burn-out, het uiteenspatten van een droom split je lijf in tweeën. Een wereld waarin je doet alsof er niets aan de hand is. En een wereld waarin je in stilte de pijn voelt. Als je, je je pijn leert delen. Vertelt over hoe iets ECHT voor je is. Hoe het voelt. Wow. Dan krijgen mensen begrip voor je. Echt waar. Dan hoeft pijn niet meer zo alleen. Pijn mag samen. Gemis mag samen. Scheiden mag samen. Samen maakt dragelijker. Ook als het goed met je gaat. Veel van mijn klanten dragen of doen maskers. Dragen door te doen alsof. En doen door bijvoorbeeld een webshop te beginnen om toch van waarde te zijn. En omdat ze er energie van krijgen. 
  8. Als het lijkt alsof er iets met je is, geloven mensen meteen dat je last hebt van rouw. Niet zo handig, want er kunnen ook andere dingen aan de hand zijn. Deel dat met je omgeving. Er is niets zo vervelend als dat voor jou wordt ingevuld. Dat schept verwachtingen die niet waar zijn. Verwachtingen heb je uit te spreken. Altijd. Spreek je ze niet uit, aanvaard dan de consequenties of open het gesprek. In vervelende tijden én in goede tijden. Verwachtingen uitspreken ben ik gaan doen in de diepste periode van mijn leven. Het heeft mij zoveel gebracht! Pannen lekker eten bijvoorbeeld. Ervoor werd wel eens eten gebracht dat ik echt niet wegkreeg. In tijden van shit kan je smaak anders zijn, is mijn ervaring. Wil je voor mij woensdag dat koken, daar doe je mij een groot plezier mee? Is een prima vraag met een fijne verwachting. Jouw hulp weet hiermee ook waar hij of zij aan toe is.
  9. Dat je rouw, verlies van gezondheid, een droom die niet waarheid wordt, niet verwerkt. Wel verweefd.  En…
  10. dat diep gaan ook betekent dat je weet wat genieten echt is. Dat dat niet per se zit in spullen, geld en aanzien. Gefeliciteerd! Maar echt! Je hoort bij de mensen die mega inspirerend kunnen zijn en graag geziene gasten op feestjes. Want tjonge wij kunnen feesten!
  11. Mensen geven je graag advies. Vaak ongevraagd. Dat doen ze om jou te helpen. Misschien herken je deze woorden: ‘Als ik jou was, zou ik’, of ‘je moet er nu toch echt een keer uit’, of ‘ik weet een goede therapeut voor je die jou wel even helpt’. De mensen die jou deze adviezen geven, zijn vaak de mensen die van jou houden. Maar nooit de mensen van wie je deze adviezen aan moet nemen. Ze weten niet wat jij meemaakt. Voelt. Waar je doorheen gaat. En helemaal niet waar je nog doorheen moet gaan. Mensen die van jou houden, willen graag dat het goed met je gaat. En komen met liefde met dit soort adviezen. Ze willen dat jij zo snel als mogelijk weer op de been bent. Maar snel is niet per defenitie fijn. Iets doorleven wel, is mijn mening. Omgaan met ongevraagd advies, vraagt iets van je. Communicatie, verbinding en liefde. Hoe dat leer je in mijn online training ‘kies jezelf stop ongevraagd advies’. De link vind je hier. Ik heb deze training geschreven omdat ik steeds hetzelfde vertelde tijdens mijn coachings en op verjaardagen. In 6 video’s leer je hoe je staande kan blijven in en wereld waarin je eigenlijk heel klein gehouden wordt en waarin je pijn niet serieus genomen. Voor een kleine bijdrage kun je de training volgen. Laat je even weten wat je van de training vind?

Deze punten zijn niet alleen van belang als je pijn in je leven beleeft of moet beleven en doorleven. Ze zijn net zo waardevol als je lekker in je vel zit.

  • deel
  • vraag hulp
  • plan tijd in voor dingen waar je energie van krijgt
  • laat je niet tegenhouden door gedachten als ‘doe maar gewoon dan doe je gek genoeg’. Daarvoor is het leen veel te kort.
  • stel vragen.
Ben je op de hoogte van deze punten, pas je ze toe. Dan weet ik zeker dat je krachtiger uit deze periode komt dan je er in ging. 

Wil je daar hulp bij? Neem dan contact op via mail@wendymarsman.nl of 06-28102935.

Laat je weten wat je van mijn blog vindt? En heb jij nu iemand in jouw omgeving die deze blog kan gebruiken, wil je hem of haar dan deze blog delen?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *