10 stappen hoe jij jezelf met een ander kunt vergelijken zonder jezelf te kort te doen

10 stappen om te vergelijken zonder jezelf te kort te doen

Jezelf vergelijken gaat meestal samen met:

  •  jezelf te min vinden
  • dom vinden
  • je voelt jezelf niet goed genoeg
  • je voelt jezelf meer dan de ander
  • je voelt jezelf beter dan de ander
  • je wilt meer of minder dan de ander

De kans is groot dat jij jezelf dan vergelijkt met een persoon waarmee je jezelf niet hoeft te vergelijken. Of je vergelijkt vanuit een minderwaardige ervaring. 

Toch vraag ik altijd aan mijn klanten om zichzelf te vergelijken met een ander. Dat hoeft niet te betekenen dat:

  1. die persoon op jou moet lijken
  2. dat die persoon dichtbij je moet staan of zijn
  3. dat die persoon echt bestaat

Toen ik nog niet wist welke overlevingsstrategie ik had, ik niet wist wat een familiesysteem met mij doet en nog overleefde door hard te werken om daarmee gezien te worden, vergeleek ik mezelf met mensen die hadden gestudeerd. Liefst HBO en hoger. 

Want, ik dacht: als ik dan heel goed mijn best doe, mezelf aan alle kanten laat zien, geen fouten maak, dan kom een dag dat ik studeer en solliciteer op een functie waar ik uitdaging in vind. Ik had steeds functies die mij mega simpel afgingen, de uitdaging was steeds snel weg. Waardoor ik werk van anderen erbij deed. En je raad het vast al, van mensen die een meer betaalde, meestal hogere functie hadden dan ik. 

Die mensen, die gingen van studie naar studie. En daar was ik jaloers op. Omdat in mijn systeem studeren niet of nauwelijks voorkwam. 

Wat ik toen nog niet wist, waar ik pas veel later achterkwam, is dat zij die studies deden uit een gevoel van onzekerheid. Willen voldoen aan het maatschappelijk plaatje. En/of om aan de gang te blijven zodat ze niet hoeven te voelen. 

De denkers en doeners. Vaak ook de mensen die herkenning vinden op een burn-out. 

Echt blij en gelukkig waren ze niet. Ik dacht wel dat ze gelukkig waren. 

De opleidingen die zij deden, waren gekozen om ouders tegemoet te komen (loyaliteit) of omdat het handig was voor de werkgever (loyaliteit). Het papiertje was belangrijk. De opleiding werd niet gekozen vanuit een zin hebben in of dat wil ik of daar krijg ik energie van. 

De keuze voor de opleiding werd gemaakt vanuit een ‘aanzien’ niet vanuit ‘zijn’.

Dat was voor mij zo’n groot inzicht. Vanaf toen ben ik anders gaan kijken naar mensen die gestudeerd hebben. Die van opleiding naar opleiding gaan. Ik ben veel meer vragen gaan stellen. 

Vanaf die tijd ben ik mezelf gaan vergelijken met mensen die zijn. Die dingen doen omdat ze dat leuk vinden. Die energie krijgen van de dingen, maar die ook concessies doen om te bereiken wat ze willen bereiken. Mensen tegen wie ik op keek. Omdat het allemaal rozengeur en maneschijn leek. Inmiddels weet ik dat dat niet zo is. 

Ook zij hebben hun onzekerheden en familie/gezins dingen. Ze luisteren daar niet naar. He, dat is wat ik ook deed en doe, maar waar ik nog op afgerekend werd. 

Ik deel graag met jou de 10 stappen die ik volg om mezelf te vergelijken zonder dat ik daarbij mezelf klein of groot maak. 

Het effect van mezelf klein maken, is dat ik geloof dat het mij toch nooit lukt. 

Het effect van mezelf groot maken, is dat ik iets vind van de ander, of dat ik hard ga werken ten koste van mezelf, mijn werk en mijn gezin. 

Dat kan anders door er van uit te gaan dat ik mezelf vergelijk met een persoon om ervan te leren. Om ervan te groeien en om ervan te genieten. 

Fouten maken mag. Evalueer die dan en ga daarna weer verder. 

Mijn 10 stappen zijn:

  1. ik heb eerst onderzocht wie ik was. Wat mijn overlevingsstrategie is en waar ik energie bij verlies. Mijn strategie is dat ik onbewust altijd groepen beter heb gemaakt ten koste van mezelf. En dat ik hard werk om gezien te worden. Daar kan ik nu andere keuzes op maken. Ik kan dat wat ik goed kan inzetten in mijn werk, dus ook ten gunste van mezelf en ik kan hard werken omdat ik daar energie van krijg. Of hard werken in blokken van een paar uur en tussendoor en erna dingen doen in of met mijn gezin en voor mezelf. 
  2. Vanuit daar heb ik mij afgevraagd: welke kwaliteiten heb ik en waar krijg ik energie van en vooral: kies ik vanuit aanzien of vanuit zijn?
  3. bij de kwaliteit heb ik mensen gezocht die dit al gebruiken in hun werk. Of wie wil ik zijn om die kwaliteiten toe te passen. Of wie moet ik dan zijn? Oprah Winfrey is daar een van. Een mega inspirator. Iets dichterbij huis is mijn eigen man die voor mij een fijne sparringpartner is. En alles er tussen in. Wie zijn dat? Wat doen ze? Met wie en soms ook hoe? Zien ze er gelukkig uit? Enz.
  4. Om die mensen beter te leren kennen, deed ik mee aan gratis challenges. Las ik boeken en quotes. En ik investeerde in opleiding (vanuit zijn) en of coaches die verder waren dan ik. 
  5. ik implementeerde wat ik uit de boeken haalde. Wat ik van de coaches leerde. Vaak ook met tegenzin, omdat ook mijn hersens er tussen zaten. Omdat ik mijn overlevingsstrategie wist, en ook wie ik wilde worden, namelijk een inspirator, een keigoede coach en daarnaast vooral mezelf in een gezin vol liefde, wist ik: als ik dit niet doe, kom ik daar niet. 
  6. ik evalueerde alles. Stap 5 en 6 worden vaak overgeslagen. Omdat dit een zakelijk iets lijkt. En toch, als je dit gaat toepassen wordt het zoveel makkelijker om andere keuzes te maken. 
  7. Ik focuste mij op dat wat ik wilde leren. Hoe ik wil zijn. Daarvoor was het zo helpen om te weten wat ik niet meer wilde. Wil jij dit ook, schrijf dan op wat jij nu doet en niet meer wil. Als herinnering. Als startpunt. 
  8. Ik liet het gevoel over dat wat ik tekort kwam er zijn. Schreef het op en ging dan weer verder. 
  9. Ik ging delen. Als je mij al een tijdje volgt, dan weet je dat dit een hele belangrijke is. Verbinding door te delen. Anders kan mijn omgeving niet met mij mee. Ik liet tijdens het delen de oordelen, meningen, ongevraagde adviezen en ervaringen van vroeger los. En vooral ook achter mij. 
  10. Bij alles wat ik krijg aan weerstand, bij alles wat niet lukt, vraag ik: is het waar? Wat doe ik waardoor…..en waar mag hulp bij……..of niet. Ik neem hier mij mijn eigen verantwoordelijkheid.Wat zo anders werkt dan vroeger toen ik dacht: als de omstandigheden ideaal zijn, als ik dit werk mega goed doe, zonder fouten dan krijg ik vast. Toen liet ik mijn lot in de handen van anderen. Forget it. Dat nooit meer. 

Deze stappen zijn zo waardevol. Vergeet je er één, wat ik zelf nog wel eens doe, dan krijg ik dat direct op mijn bordje. Evalueren bijvoorbeeld. Ik vind dat niet het allerleukste. 

Het drukt zo heerlijk mijn neus op de feiten. Dat is soms pijnlijk. Dat maakt dat er stiekem toch nog een 11e stap bij moet. 

Ik vier alle successen. Klein en groot! 

Jij kunt deze stappen ook gaan leven. Begin dan niet met alle 10 tegelijk. 

Dan leg je de lat hoog en kun je daar heerlijk onderdoor lopen. 

Begin dan eerst eens met opschrijven wat je niet wilt en ga vandaar onderzoeken wat je wel wil. 


ps de klanten die ik nu begeleid, zijn vaak de mensen die gestudeerd hebben, van studie naar studie gingen. Dat is niet verwonderlijk. Zij komen bij mij gevoel halen. Hun zijn. En maken vanaf daar nieuwe keuzes. Soms maken ze de keuze om zichzelf om te laten scholen. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *